Moje Genius Loci

Moje Genius Loci

neděle 10. července 2016

Rybízová šťáva

Přeji všem krásné nedělní ráno. Dovolená mi utekla tak rychle, že si nejsem vůbec jistá, že jsem nějakou měla. Ale počasí mi přálo, a tak jsem se na zahrádce zase pohnula o kousíček dál.
V pátek jsem si přinesla ze zahrádky červený rybíz. Jenže co s ním ?  Marmelády mám ještě plný sklep od loňska a tak jsem se rozhodla, že zkusím vyrobit pravou domácí rybízovou šťávu. Sice jsem ji nikdy nedělala, ale všechno je jednou poprvé.
Otrhala jsem dvě kg ze stopek. A protože je na internetu spousta receptů, rybíz jsem rozdělila na 2x1 kg a do jedné nádoby jsem dala jen rybíz, zalila 1 litrem převařené vody, přidala kyselinu citronovou a nechala jsem žít vlastní životem 24 hodin. U druhého kila jsem rybíz trošku pomačkala a přidala pár snítek máty. Byla jsem totiž zvědavá, jestli bude mít šťáva z rozmačkaného rybízu lepší barvu.
A k mému překvapení je úplně stejná. Potom jsem přecedila přes v mém případě starou plenu, přidala jsem na 1 kg šťávy 1 kg cukru a jenom lehce zahřála a míchala, než se rozpustil cukr. Potom jsem přidala na špičku nože kyselinu sorbovou. Lahvičky jsem koupila v Kiku a jednu poslední litrovku jsem měla ze zásob z IKEY. Propláchla jsem je vodou, potom jsem do nich ještě nalila vařicí vodu z rychlovarné konvice a ještě jsem je před plněním propláchla troškou rumu kvůli desinfekci. Ale vzhledem k tomu, že šťávy je jenom pár lahví tak doufám, že se nestačí zkazit. Zbytek odkapaného rybízu jsem dala do mrazáku a až budu dělat pečený čaj bude se hodit. Nakonec vyhodit to můžu vždycky.


A tohle jsou lahve z Kiku, jedna za 43,-- Kč. No nekupte to.
Dózy jsem si koupila v Coopu, měla jsem nasbírané nějaké body na jejich kartu a asi bych je stejně na nic jiného nepoužila. A u nás se dózy vždycky hodí, kradou nám je totiž trpaslíci.


A tady již výsledek domácího lektvaru. Snad nám bude chutnat.



A tady moje chudinky vyvýšené záhony. Vůbec na jejich osázení nebyl čas, protože bylo asi milion důležitějších věcí a ještě jsem do nich musela nakátrovat hlínu a že jí bylo dost a teprve potom tam něco píchnout. Takže jsem zasázela nejprve jeden truhlík a tenhle týden dosázela druhý. A včera jsem tam ještě zasadila mátu tak uvidím jestli zní něco bude.


Záhony jsou hodně vysoké, ale zase se nemusím moc ohýbat. Vytrvalá majoránka vypadá že se asi chytla, zrovna tak rozmarýn. Tymiánu se rozrůst moc nechce, ale uvidím. Třeba je v tom horku jenom línej.

2 komentáře:

  1. Zrovna přemýšlím co všechno z červeného rybízu budu dělat, protože se ho urodilo letos mnoho, mnoho. Marmelády určitě, zásoby už docházejí. A chtěla bych také udělat sirup. Takže vyzkouším tady tvůj návod :o)).
    Krásné dny Evo.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za návštěvu, jen do té šťávy by to chtělo dát možná o trochu méně cukru, zdá se mi dost sladká.

      Vymazat