Moje Genius Loci

Moje Genius Loci

pondělí 24. července 2017

Nový bylinkový záhon

Minulý týden jsem zahájila akci Tour de bylinky. Prostě jsem sedla k internetu a na stránkách Kotvičníkové farmy jsem si vybrala nové bylinky. Sice jsem si vybrala k nákupu špatný den, začalo pršet a já v mých nových bílých kalhotách si jela na nákup nového rostlinstva. To jsem prostě celá já.
Když jsem vybíhala z auta, déšť trošku zesílil, potom zesílil ještě trošku víc, ale kalhoty jsem vyhrnula co to šlo a s kabelkou v jedné a deštníkem v druhé ruce jsem mastila na nákup vytoužených bylinek. Ještě že jsem si udělala seznam a tak jsem předala můj seznam do povolaných rukou a za chvíli jsem odjížděla k domovu. K zasázení jsem se dostala teprve včera, bylinky už byly trošku suché, ale snad to dají. Abych mohla všechno zasadit musela jsem si nový záhonek teprve s rýčem a motyčkou v ruce vytvořit. Ale je hotovo !!! A já přemýšlím kdo to vlastně bude všechno zase okopávat😩
Ale na druhu stranu si říkám, že vyházet je a zasázet všude trávu můžu nakonec vždycky ......



Tady už zryto a vytrhán nejhorší plevel ...


Zbyly mi nějaké cihly tak jsem se pokusila udělat něco jako vyvýšený záhon ....



Tady alespoň pro představu kam kterou bylinku zasadit ....




A tady už zasázeno a zalito .....


A tady detail prvního nováčka na zahradě ....

KRVAVEC

Používají se čerstvé listy. Podporuje chuť k jídlu a posiluje žaludek. Rostlina voní příjemně kořenitě. Listy se používají čerstvé nebo zmrazené. Při sušení ztrácejí své aroma. Do pokrmů se přidávají najemno nasekané a nevaří se. Mají pikantně kořenitou, svěží chuť ořechů a vůní připomínají okurky. Hodí se k dušené rybě, k bramborám i k zelenině. Krkavec skvěle chutná i na chlebu s máslem, mohou se jím také zdobit saláty. Tato bylinka obsahuje třísloviny, čistí krev a podporuje trávení.
Používán je jako salátová nebo špenátová zelenina, někdy i jako koření do bylinných vín a žaludečních likérů.


A tady v pořadí č. 2 ........

ZEMĚŽLUČ

Sbírá se nať (Herba centaurii) a to v období července až srpna. Nať se seřezává asi 5 cm nad zemí, při sběru je třeba dbát na to, aby nebyla rostlina vytrhávána i s kořeny (ze zbytků lodyh vyrostou nové lodyhy, které obvykle ještě týž rok vykvetou, takže se rostlina může dále vysemenit). Droga se suší co možná nejrychleji zavěšena ve svazcích nebo rozložena ve slabých vrstvách na stinném a vzdušném místě, při umělém sušení nesmí teplota přesáhnout 45 °C.
Droga obsahuje hořčiny, pryskyřice, glykosid gentiopicrosid, cukr, kaučuk, éterické oleje, mastné kyseliny, amid kyseliny nikotinové, flavonoidy, magnesiumlaktát, vosk a trochu silice.
Zeměžluč podporuje tvorbu trávicích šťáv a snižuje jejich kyselost, celkově zlepšuje trávení, uplatní se i při chorobách žlučníku a žlučových cest, pomáhá při nechutenství, různých žaludečních potížích apod., osvědčila se i jako celkově tonizující droga, zejména pak u starších lidí.

Takže dovolená začala a já se opravdu neflákám😁

Bylinkám zdar
všechny vás zdravím
vaše EvaLuna

2 komentáře:

  1. Tyto bylinky abych se přiznala moc neznám.......záhon je praktický a bude bylinkám slušet.Tak ať se daří.
    Hezký den Marťula

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marto děkuji, uvidíme co z těchto bylinek nakonec využiji....

      Vymazat