Moje Genius Loci

Moje Genius Loci

neděle 7. ledna 2018

Tvarohová štola a kronika

Vím, že už je po vánočních svátcích, ale přeci jen mi to včera nedalo a upekla jsem jednu ke kávě.
Před svátky jsem našla na internetu recept který se mi líbil, a protože nám štola chutnala moc, podělila jsem se o něj s kuchařinkami od nás z práce. Po svátcích jsme každá hodnotily naše zkušenosti s pečením této dobroty. Některá z nás dávala Heru, některá z nás máslo, některá tvaroh z alobalu, některá napůl tvaroh z alobalu s tvarohem z vaničky, který je řidší, některá jenom tvaroh z vaničky. Já jsem vyzkoušela všechny varianty. A musím konstatovat, že štola pečená z tvarohu z vaničky je jemnější. Nemusím ale podotýkat, že naši chlapi tenhle problém neřešili, snědli všechny verze. A to dokonce tak rychle, že o nějakém rozležení nemohla být ani řeč.
Včerejší štola dopadla chudinka úplně stejně jako její předchůdkyně, k dnešní snídani zbyly asi 4 kousky.




Vůbec nám nevadilo, že mi praskla při přendavání na tác. Na chuti jí to neubralo vůbec nic a chlapi se mi smáli proč to řeším, když jí stejně za chvíli celou rozkrájím a nebude to vidět. Měli pravdu, nebylo.

Dělala jsem ji podle následujícího receptu

Vánoční tvarohová štola:

45 dkg polohrubé mouky
1 prášek do pečiva
25 dkg tvarohu ( já jsem dávala tvaroh z vaničky )
cca 10 dkg kandovaného ovoce nebo sušeného dle chuti ( rozinky, sušené švestky, brusinky )
cca 5 dkg vlašských ořechů ( ty jsem dala do mikrotenového sáčku a paličkou na maso je rozdrtila )
2 vejce
citronová šťáva z 1 citronu ( když ji nedáte nic se neděje )
15 dkg moučkového cukru
1 vanilkový cukr
15 dkg másla ( já jsem dělala vždycky z másla, ale dá se použít i Hera )

Máslo jsem si nakrájela na malé kostičky a nechala v míse trošku povolit, přidala jsem cukr, vejce a tvaroh. Potom jsem přidala kandované nebo sušené ovoce, ořechy a pomalu jsem přidala mouku, ve které jsem rozmíchala prášek do pečiva. Vše jsem hodila do robota, umíchala těsto, které jsem potom ještě propracovala a na pečícím papíru vyválela na obdélník. Zabalila jako štrúdl a dala péct.
Štola se během pečení 2-3x potře rozpuštěným máslem.
Já jsem pekla cca 15 minut na 175 stupňů, potom jsem teplotu snížila na 150 a pekla cca dalších 30 minut. Asi 10-15 minut před dopečením jsem ji ještě přikryla alobalem, aby se mi nespálila a dopekla. Po vyndání jsem ji opět potřela máslem a pocukrovala.

A také se musím pochlubit naší novou rodinnou kronikou, kterou jsem nám koupila domů.
Po svátcích byla totiž akce v knihkupectví Dobrovský a na vše měli slevu 30%. No nekupte to.






Uvidíme jak kronika dopadne, jestli do ní budu dávat fotky a zapisovat naše zážitky, nebo chudinka zapadne někde prachem ve skříni.

A to je od nás dnes vše, venku je tma, zataženo, občas zaprší a tak mi asi nezbude nic jiného než pokračovat v četbě rozečtené knížky.

Všechny vás zdravím
vaše EvaLuna


2 komentáře:

  1. Peču štolu podle téměř stejného receptu (jen jí mám z hladké mouky) a taky se po ní vždycky jen zapráší...
    Taky jsem dneska nevytáhla paty z domu. Dělám si pořádek ve sbírce (čajové přebaly), na kterou jsem v poslední době neměla tolik času.
    Hezký zbytek neděle

    OdpovědětVymazat
  2. Štolu jsem ještě nikdy nepekla, ale zjistila jsem, že je velmi populární. A Tvůj recept se mi líbí, tak ji nejspíš zkusím. Ale přimlouvala bych se přece jen za ten tvaroh z papíru:-).
    Přeji Ti, aby kronika prachem nezapadala, byla by to škoda:-).
    Hezký večer
    Henrieta

    OdpovědětVymazat